Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
Όταν οι άλλοι κάνουν παρέλαση σαν γατιά έξω από την πόρτα του γαλατά (ΔΝΤ),εμείς βγαίνουμε στα κεραμίδια.

Δευτέρα 11 Απριλίου 2011

ΓΥΖΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ-Ζωγράφος της Σχολής Μονάχου


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ο ΚΕΡΑΜΙΔΟΓΑΤΟΣ Ο ΜΑΝΤΟΥΜΑΝΤΑΔΟΡΟΣ  


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΥΖΗΣ

                            Βιογραφία

Ο Νικόλαος Γύζης ήταν ένα από τα έξι παιδιά του ξυλουργού Ονούφριου Γύζη και της Μαργαρίτας Γύζη, το γένος Ψάλτη, που ζούσαν στο Σκλαβοχώρι της Τήνου. Το 1850, η οικογένειά του μετοίκησε στην Αθήνα και ο μικρός Νικόλαος άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα στην Σχολή των Ωραίων Τεχνών (μετέπειτα Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών) αρχικά ως ακροατής και, από το 1854 έως το 1864, ως κανονικός σπουδαστής.
Με το τέλος των σπουδών του, γνωρίστηκε με τον πλούσιο φιλότεχνο Νικόλαο Νάζο, με την μεσολάβηση του οποίου έλαβε υποτροφία από το Ευαγές Ίδρυμα του Ναού της Ευαγγελιστρίας της Τήνου, προκειμένου να συνεχίσει τις σπουδές του στην Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου
Τον Ιούνιο του 1865, ο Γύζης έφθασε στο Μόναχο, όπου συνάντησε τον συνάδελφο και φίλο του Νικηφόρου Λύτρα. Ο
τελευταίος τον βοήθησε στο να εγκλιματιστεί γρήγορα στο σκληρό γερμανικό περιβάλλον. Πρώτοι του δάσκαλοί του στο Μόναχο ήταν ο Χέρμαν Άνσουτς (Hermann Anschütz) και ο Αλεξάντερ Βάγκνερ (Alexander Wagner). Τον Ιούνιο του 1868 έγινε δεκτός στο εργαστήριο του Κάρλ φον Πιλόοτυ (Karl von Piloty).
Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Μόναχο το 1871 τον Απρίλιο του 1872 επέστρεψε στην Αθήνα, για να μετατρέψει το πατρικό του σπίτι επί της οδού Θεμιστοκλέους σε ατελιέ. Μαζί με τον Νικηφόρο Λύτρα, ταξίδεψε το 1873 στην Μικρά Ασία.
Απογοητευμένος από τις συνθήκες της Ελλάδας, τον Μάιο του 1874 εγκατέλειψε την Αθήνα και επέστρεψε στο Μόναχο, όπου έμελλε να ζήσει για το υπόλοιπο της ζωής του. Το 1876, ταξίδεψε παρέα με τον Νικηφόρο Λύτρα στο Παρίσι. Έναν χρόνο αργότερα νυμφεύθηκε την Άρτεμη Νάζου, με την οποία απέκτησε τέσσερις κόρες — την Πηνελόπη (γεν. 1878, πέθανε μόλις δώδεκα ημερών), την Μαργαρίτα-Πηνελόπη (γεν. 1879), την Μαργαρίτα (γεν. 1881) και την Ιφιγένεια (γεν. 1890) — και έναν γιο — τον Ονούφριο-Τηλέμαχο (γεν. 1884).
Το 1880 ανακηρύχθηκε σε επίτιμο μέλος της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Μονάχου και το 1888 εκλέχθηκε τακτικός καθηγητής στο ίδιο ίδρυμα. Το 1881 πέθανε η μητέρα του και έναν χρόνο μετά πέθανε και ο πατέρας του. Το 1895 επισκέφθηκε για τελευταία φορά την Ελλάδα, την οποία ποτέ δεν ξέχασε και πάντα νοσταλγούσε. Προσβεβλημένος από λευχαιμία, πέθανε στο Μόναχο στις αρχές του 1901. Λέγεται ότι τα τελευταία του λόγια ήταν: «Λοιπόν ας ελπίζωμεν και ας ζητούμεν να είμεθα εύθυμοι!» Η σορός του ενταφιάστηκε στο Βόρειο Νεκροταφείο του Μονάχου.

Το έργο του

Ο Νικόλαος Γύζης αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ακαδημαϊκού ρεαλισμού του ύστερου 19ου αι., του συντηρητικού εικαστικού κινήματος που είναι γνωστό ως «Σχολή του Μονάχου», τόσο σε ελληνικό όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Συμμετείχε και βραβεύτηκε σε πάρα πολλές ελληνικές και ευρωπαϊκές εκθέσεις, από το 1870 έως το 1900. Μάλιστα, μετά τον θάνατό του, το 1901 τιμήθηκε με έκθεση έργων του στην 8η Διεθνή Καλλιτεχνική Έκθεση του Γκλασπαλάστ (Glaspalast).
Σπουδαστής στην Ακαδημία του Μονάχου, ενστερνίσθηκε όλες τις αρχές των γερμανών δασκάλων του φτιάχνοντας έργα σπάνιας επιδεξιότητας μέσα στα όρια του ιστορικού ρεαλισμού και της ηθογραφίας. Με τα έργα του — ειδικά αυτά της νεότητάς του — έλαβε τον χαρακτηρισμό «γερμανικότερος των Γερμανών» και επαινέθηκε με το παραπάνω από τους τεχνοκριτικούς και τον Τύπο της εποχής.
Δύο από τα μεγάλα «Γερμανικά» του έργα — οι Ελεύθερες τέχνες και τα πνεύματα της καλλιτεχνικής βιοτεχνίας, που κοσμούσαν την οροφή Μουσείου Διακοσμητικών Τεχνών του Καϊζερσλάουτερν (1878–1880), και Ο θρίαμβος της Βαυαρίας, που κοσμούσε την αίθουσα συνεδριάσεων του Μουσείου Διακοσμητικών Τεχνών της Νυρεμβέργης (1895–1899) — καταστράφηκαν κατά τον Β’ Παγκ.Πόλεμο.
Μερικά από τα έργα του, όπως Τα αρραβωνιάσματα (1875) και Το κρυφό σχολειό (1885, συλλογή Εμφιετζόγλου), βασίζονται σε προφορικούς θρύλους της εποχής της Τουρκοκρατίας, των οποίων η αντιστοιχία στην ιστορική πραγματικότητα αμφισβητείται σήμερα, χωρίς βέβαια αυτό να μειώνει την καλλιτεχνική αξία των παραπάνω έργων.
Άτομο βαθιά θρησκευόμενο, στράφηκε αργότερα προς τις αλληγορικές και τις μεταφυσικές παραστάσεις. Τα λεγόμενα «θρησκευτικά» του έργα, με πλέον χαρακτηριστικό τον πίνακα Ιδού ο Νυμφίος έρχεται (1895–1900, Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου), αντιπροσωπεύουν τα οράματα του ώριμου πλέον καλλιτέχνη και δηλώνουν απερίφραστα τις υπαρξιακές του αγωνίες. Κυρίαρχο θέμα των ώριμων έργων του ήταν ο αγώνα του εναντίον του Κακού και η τελική νίκη του Καλού. Η σημαντικότερη μορφή σ' αυτά τα έργα του είναι η γυναίκα, που άλλοτε εμφανίζεται ως Τέχνη, άλλοτε ως Μουσική, άλλοτε ως Άνοιξη, άλλοτε ως Δόξα, κ.λπ.
Νεότεροι μελετητές του έργου του διακρίνουν ότι στα λιγότερο γνωστά ύστερα έργα του, και κυρίως στα σχέδιά του με κάρβουνο και κιμωλία, ο Γύζης δίνει μια εξπρεσιονιστική τάση απελευθέρωσης από τον ακαδημαϊκό ρεαλισμό.
Ο Γύζης φιλοτέχνησε επίσης αφίσες και εικονογράφησε βιβλία.




ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΓΥΖΗ

ΓΥΖΗΣ-ΛΥΤΡΑΣ

ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΙΔΑΡΙ


ΑΡΜΟΝΙΑ

ΑΡΜΟΝΙΑ

ΑΡΜΟΝΙΑ

ΑΛΛΗΓΟΡΙΑ

ΑΛΛΗΓΟΡΙΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ
ΑΝΑΤΟΛΙΤΗΣ ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ

ΑΝΑΤΟΛΙΤΗΣ ΜΕ ΦΡΟΥΤΑ

ΑΝΑΤΟΛΙΤΗΣ ΜΕ ΤΣΙΜΠΟΥΚΙ

ΑΝΑΤΟΛΙΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΕΝΟΣ

ΑΝΔΡΑΣ ΜΕ ΚΑΠΕΛΟ ΚΑΙ ΜΑΝΤΗΛΙ
ΑΝΘΗ

ΑΝΘΗ

ΑΝΟΙΞΗ

Η ΑΠΟΘΕΩΣΗ ΤΗΣ ΒΑΥΒΑΡΙΑΣ

Η ΑΠΟΘΕΩΣΗ ΤΗΣ ΒΑΥΒΑΡΙΑΣ

ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

ΑΠΟΚΡΙΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

ΑΠΟΣΤΗΘΙΣΗ

ΑΡΑΒΑΣ ΠΟΥ ΚΑΠΝΙΖΕΙ

ΑΡΑΒΩΝΙΑΣΜΑΤΑ

ΑΡΑΠΙΝΑ

ΑΡΤΕΜΙΣ ΓΥΖΗ


ΑΡΤΕΜΙΣ ΓΥΖΗ

ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ

ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ

ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ
ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ

ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ

ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ ΜΕ ΣΑΛΠΙΓΓΑ

ΓΑΛΟΠΟΥΛΑ
ΓΕΡΟΣ ΠΟΥ ΚΟΙΜΑΤΑΙ
ΓΕΡΟΣ ΠΟΥ ΡΑΒΕΙ
ΓΙΑΓΙΑ ΜΕ ΔΥΟ ΕΓΓΟΝΙΑ


ΓΙΑΝΤΕΣ
ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΕ ΚΟΚΚΙΝΗ ΟΜΠΡΕΛΑ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΜΟΙΡΑ


Προσθήκη λεζάντας

ΔΩΜΑΤΙΟ ΣΤΟ TYROL
ΕΑΡΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΝΙΚΗΣ
ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΜΕ ΤΟΥΡΤΑ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΑΠΟ ΤΟ OPERAUDORF
ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΗΣ
Η ΑΡΑΧΝΗ
Η ΑΡΜΟΝΙΑ
Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΩΝ ΝΥΜΦΩΝ



Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΤΗΛΕΜΑΧΟΥ

Η ΠΟΙΗΣΗ

Η ΔΟΞΑ

Η ΔΟΞΑ ΝΙΚΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ
Η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ
Η ΜΑΝΙΤΣΑ
Η ΝΥΜΦΗ



Η ΠΡΑΣΙΝΗ ΓΑΒΑΘΑ
Η ΡΑΠΤΟΥΣΑ
Η ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ ΤΗΣ
Η ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΟΥ ΟΡΝΙΘΟΚΛΕΦΤΗ
Η ΧΑΡΑ
Η ΧΑΡΑ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ

Η ΧΑΡΤΟΜΑΝΤΙΣΑ
Η ΧΑΡΤΟΡΙΧΤΡΑ




Η ΧΑΡΤΟΜΑΝΤΙΣΑ
Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ ΚΑΛΙΤΕΧΝΗ
ΘΛΙΜΕΝΟ ΚΟΡΙΤΣΙ
ΙΔΟΥ Ο ΝΥΜΦΙΟΣ
ΙΔΟΥ Ο ΝΥΜΦΙΟΣ
ΙΔΟΥ Ο ΝΥΜΦΙΟΣ
ΙΔΟΥ Ο ΝΥΜΦΙΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ
ΚΑΠΝΙΣΤΗΣ
ΚΑΠΟΥΤΣΙΝΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ
ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ ΚΑΙ ΕΡΩΣ
ΚΕΦΑΛΙ ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΥ
ΚΕΦΑΛΙ ΑΡΑΒΑ
ΚΕΦΑΛΙ ΓΕΡΟΥ
ΚΕΦΑΛΙ ΚΟΠΕΛΑΣ


ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΗΣ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ
ΚΕΦΑΛΙ ΚΟΡΗΣ
ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ
ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ
ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΕΙ
ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΕΙ
ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ ΠΟΥ ΚΡΥΩΝΕΙ
ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ ΠΟΥ ΠΛΕΚΕΙ
ΚΟΥ - ΚΟΥ
ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΚΥΔΩΝΙΑ
ΜΑΝΑ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΓΥΖΗ
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΓΥΖΗ
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΤΩΣΗ ΤΩΝ ΨΑΡΩΝ

ΜΕΤΑ ΤΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ


ΜΕΤΑΝΟΙΑ

ΜΗΤΡΙΚΗ ΣΤΟΡΓΗ

ΜΗΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ


ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ

ΜΟΡΦΕΣ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΤΟ ΑΡΜΑ ΤΗΣ ΒΑΥΑΡΙΑΣ
ΜΟΡΦΕΣ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΤΟ ΑΡΜΑ ΤΗΣ ΒΑΥΑΡΙΑΣ
ΝΕΚΡΗ ΦΥΣΗ
ΝΥΜΦΗ ΚΑΙ ΕΡΩΤΑΣ
;

 


Ο ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ


Ο ΚΟΥΡΕΑΣ

Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΣΤΗ ΓΗ
Ο ΠΟΝΟΣ
Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΕΡΩΤΙΔΕΩΝ


Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ

ΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥΣ

ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΗΣ

ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΗΣ
ΤΑ ΟΡΦΑΝΑ
ΤΟ ΤΑΜΑ
ΤΟ ΤΑΜΑ
ΓΙΑΓΙΑ ΠΟΥ ΧΟΡΕΥΕΙ ΤΑ ΕΓΓΟΝΙΑ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΜΟΙΡΑ
ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΗ
Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΤΗΛΕΜΑΧΟΥ
Ο ΕΡΩΣ ΚΑΙ Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ
ΠΑΛΛΑΣ ΑΘΗΝΑ
ΠΑΠΑΡΟΥΝΕΣ
ΠΑΠΑΡΟΥΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΛΙΠΕΣ
ΠΑΠΟΥΣ ΚΑΙ ΕΓΓΟΝΟΣ
ΠΑΠΟΥΣ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΜΗΛΑ ΣΤΑ ΕΓΓΟΝΙΑ ΤΟΥ

ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΓΥΖΗ

ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ
ΠΟΤΡΑΙΤΟ
ΡΟΔΙΑ ΜΕ ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ ΑΥΓΑ
ΣΠΙΤΙ ΣΕ ΧΩΡΙΟ
ΣΠΟΥΔΗ ΚΕΝΑΤΥΡΟΥ
ΣΠΟΥΔΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ

ΣΧΕΔΙΟ

ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΑΦΙΣΑ
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΓΥΖΗΣ
ΤΜΩΛΟΣ
ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΤΑ ΚΕΡΑΣΙΑ
ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ
ΤΟ ΠΕΝΘΟΥΝ ΠΝΕΥΜΑ
ΤΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ
ΤΟ ΣΚΛΑΒΟΠΑΖΑΡΟ
ΤΟ ΧΑΜΙΝΙ
ΤΟ ΤΣΟΥΡΕΚΙ
ΨΥΧΟΜΑΝΑ
ΨΩΜΙΑ
EXAMINATIONS OF DOGS
LEARNING BY HEART
Ο ΝΕΟΣ ΑΙΩΝ
ΑΓΟΡΙ
ΑΝΘΗ


ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΑΖΟΣ

Η ΑΡΡΩΣΤΗ

Η ΠΙΑΤΟΘΗΚΗ

Η ΠΟΡΤΑ

ΚΕΦΑΛΙ ΝΕΑΣ
ΚΕΦΑΛΙ ΠΑΙΔΙΟΥ
ΚΟΥΛΟΥΡΑΚΙΑ
ΜΑΔΗΜΕΝΟ ΚΟΤΟΠΟΥΛΟ
ΜΗΤΕΡΑ ΜΕ ΜΩΡΟ
ΝΑΥΤΟΠΟΥΛΟ
ΝΕΚΡΗ ΦΥΣΗ ΜΕ ΜΗΛΑ
Ο ΙΩΣΗΦ ΣΤΗ ΦΥΛΑΚΗ
ΠΑΠΟΥΣ ΚΑΙ ΕΓΓΟΝΟΣ
ΠΗΝΕΛΟΠΗ
ΠΡΟΣΩΠΟ ΚΟΡΗΣ

ΣΑΠΙΑ ΜΗΛΑ

ΣΠΙΤΙΑ ΣΤΑ ΜΕΓΑΡΑ
ΣΠΟΥΔΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΙΤΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
ΣΠΟΥΔΗ ΕΝΔΥΜΑΤΟΣ
ΣΤΗ ΠΗΓΗ
ΣΤΟΧΑΣΤΙΚΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ
ΤΡΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΕΝΑ ΤΡΑΠΕΖΙ
ΦΥΓΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ


========================================================================
Κεραμιδόγατος 
ο μαντουμανταδόρος-(Β.Π)




1 σχόλιο: