Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
Όταν οι άλλοι κάνουν παρέλαση σαν γατιά έξω από την πόρτα του γαλατά (ΔΝΤ),εμείς βγαίνουμε στα κεραμίδια.

Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2012

ΝΑΥΑΓΙΟ ΚΟΝΚΟΡΤΙΑ:ΠΛΩΤΟ "ΠΑΡΑΜΥΘΙ" ΜΕ ΑΣΧΗΜΟ ΤΕΛΟΣ


Κυριακίδης Ν.-ΑΥΓΗ (29/1/2012)

Δεν είναι πλοία αλλά πλωτά θέρετρα... Δεν ανήκουν σε ναυτιλιακές εταιρείες -με την “κλασική” έννοια του όρου - αλλά σε πολυεθνικές βιομηχανίες που κάνουν τζίρους δισεκατομμυρίων δολαρίων. Δεν έχουν τυπικά πληρώματα αλλά χιλιάδες υπαλλήλους διαφόρων ειδικοτήτων (γιατρούς, μουσικούς, μπάρμεν) από κάθε άκρη του κόσμου. Δεν περιμένουν τους ναυλομεσίτες για να χαράξουν την επόμενη ρότα τους, αλλά τους τουριστικούς πράκτορες. Δεν είναι μεταφορικά μέσα, αλλά τουριστικά “προϊόντα”. Απευθύνονται σε κάθε τσέπη και σ' όλα τα γούστα. Κρουαζιέρες για οικογένειες, κρουαζιέρες για εργένηδες, κρουαζιέρες για γκέι, κρουαζιέρες ανταλλαγής συντρόφων, θεματικές κρουαζιέρες... 

Πισίνες και νεροτσουλήθρες...
Για όσους γνωρίζουν τις τεχνικές προδιαγραφές των σύγχρονων κρουαζιερόπλοιων και τον τρόπο λειτουργίας των εταιρειών που τα διαχειρίζονται, το ναυάγιο του Costa Concordia στην Ιταλία, ήταν σχεδόν αναμενόμενο, γράφει το Spiegel. Τα τελευταία χρόνια οι πλοιοκτήτριες εταιρείες συναγωνίζονται η μια την άλλη στη ναυπήγηση όλο και μεγαλύτερων, όλο και πιο εντυπωσιακών, πλοίων. Είναι γεγονός ότι η αγορά της κρουαζιέρας αναδεικνύεται χρόνο με τον χρόνο σε σημαντικό μοχλό ανάπτυξης της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας, με σταθερά αυξανόμενη κερδοφορία. Η πίεση του ανταγωνισμού και τα δισεκατομμύρια των κερδών που διακυβεύονται σπρώχνει τους πλοιοκτήτες στη ναυπήγηση σκαφών που το ένα καταρρίπτει τα ρεκόρ του άλλου, τόσο σε μεταφορική ικανότητα όσο και σε προσφερόμενες υπηρεσίες και φυσικά, σε χλιδή...
Τον Δεκέμβριο του 2009, η αμερικανο-νορβηγική εταιρεία Royal Caribbean (η δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο μετά την αμερικανο-βρετανική Carnival Corporation, σε θυγατρική της οποίας ανήκε το Concordia) έθεσε σε υπηρεσία το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο που έχει ναυπηγηθεί μέχρι σήμερα: Το Oasis of the Seas έχει εκτόπισμα 225.282 τόνων, 16 καταστρώματα, μήκος 360 μέτρων και πλάτος 64. Είναι σχεδόν διπλάσιο του Costa Concordia και πολύ μεγαλύτερο του αμερικανικού αεροπλανοφόρου George Washington, ενώ έχει το διπλάσιο βάρος απ' αυτό! Το Oasis μπορεί να μεταφέρει 6.296 επιβάτες και το πλήρωμά του αριθμεί 2.394 μέλη. Έχει στην κυριολεξία ολόκληρες γειτονιές στα καταστρώματά του και έναν “πεζόδρομο” που είναι απομίμηση του πεζόδρομου της παραλίας South Beach του Μαϊάμι!
Στον γερμανικό ιστότοπο της πλοιoκτήτριας εταιρείας του Concordia, Costa Cruises, το μοιραίο πλοίο περιγράφεται ως "εντυπωσιακό και μεγαλοπρεπές", ως ένας "ναός της απόλαυσης" (!) που "θα σας μαγέψει" με τις 1500 καμπίνες του, τα 13 μπαρ και τις τέσσερις πισίνες του. "Ο ταξιδιώτης θα απολαύσει μοναδικές διακοπές και ατελείωτες εμπειρίες", γράφει το site.
Μεγάλο "σκαρί", μεγάλα κέρδη...
Όπως λένε οι ειδικοί, όσο μεγαλύτερο είναι ένα κρουαζιερόπλοιο τόσο πιο κερδοφόρο μπορεί να γίνει για την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Το λειτουργικό κόστος ανά επιβάτη είναι σαφώς μικρότερο στα μεγάλα σκάφη και αυτός είναι ο βασικός λόγος που τα τελευταία χρόνια στα σχεδιαστήρια των ναυπηγών βρίσκονται παραγγελίες για όλο και μεγαλύτερα πλωτά θέρετρα... Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει ο Helge Grammerstorf, επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων Seaconsult που προσφέρει τις υπηρεσίες της στις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων, όσο μεγαλύτερο είναι ένα σκάφος, τόσο δυσκολότερο είναι να το εκκενώσεις σε περίπτωση κινδύνου. Όπως λέει χαρακτηριστικά, μια πυρκαγιά σ' ένα τέτοιο σκάφος θα προκαλέσει σε λίγα λεπτά χιλιάδες θανάτους...
Τα περισσότερα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια δεν χαρακτηρίζονται από κορυφαία σταθερότητα στην πλεύση. Μπορεί να γίνουν ασταθή κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Οι δοκιμές στην ανοιχτή θάλασσα έχουν δείξει ότι τα γιγάντια σκάφη διακρίνονται απ' αυτό που οι ναυπηγοί χαρακτηρίζουν, “ευαίσθητη” σταθερότητα. Τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια έχουν πολύ μικρό βύθισμα ώστε να μπορούν να ελλιμενίζονται σε γραφικά μικρά λιμάνια ή σε παραλίες, όπως ζητούν οι τουρίστες. Την ίδια στιγμή, τα συγκεκριμένα σκάφη έχουν μεγάλο ύψος για να μπορούν να χωρούν στα καταστρώματά τους οι καμπίνες, τα εστιατόρια, οι ντίσκο, οι πισίνες και οι νεροτσουλήθρες...
Στην περίπτωση του Concordia, το βύθισμα της καρίνας ήταν μόλις 8 μέτρα, όταν το ύψος του σκάφους πάνω απ' την επιφάνεια του νερού, ήταν 62 μέτρα! Είναι προφανές ότι όσο ψηλότερα βρίσκεται το κέντρο βάρος ενός πλοίου τόσο ασταθής καθίσταται η πλεύση του με αποτέλεσμα να περιορίζονται σημαντικά οι δυνατότητες ελιγμών. Τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα όταν εισρεύσουν νερά. Λόγω του τεράστιου βάρους του νερού και του υψηλού κέντρου βάρους του σκάφους, το πλοίο μπορεί πολύ εύκολα να πάρει κλίση. Η ναυπήγηση του Costa Concordia κόστισε στην πλοιοκτήτρια εταιρεία, Costa Crouises, 450 εκατομμύρια ευρώ.
Πλωτά θέρετρα...
Το πλοίο μπήκε σε υπηρεσία το 2006. Το διάσημο μοντέλο Έβα Χερτζίκοβα έκανε τη "βάπτιση" το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς, αλλά το μπουκάλι της σαμπάνιας δεν έσπασε με το πρώτο χτύπημα. Στο ναυτικό μικρόκοσμο αυτό θεωρείται κακός οιωνός... Σύμφωνα με εκτιμήσεις ασφαλιστών στο Λονδίνο, το ναύαγιο του Concordia ενδέχεται να αποδειχθεί η πλέον δαπανηρή απ΄οποιαδήποτε άλλη, ναυτική τραγωδία στην ιστορία. Η συνολική ζημιά για την εταιρεία σε απώλειες και διεκδικήσεις αποζημιώσεων μπορεί να φτάσει και το ένα δισεκατομμύριο δολάρια!
Με μεταφορική ικανότητα 4.200 ανθρώπων, μήκος 290 μέτρων και πλάτος 34 μέτρων, το Concordia ξεπερνούσε την “παναμαϊκή” κατηγορία, δηλαδή ήταν πολύ μεγάλο για να διαπλεύσει τη διώρυγα του Παναμά. Ωστόσο, ο καπετάνιος του, ο 52χρονος πλοίαρχος Φραντζέσκο Σκετίνο (που οι συγγενείς του χαρακτηρίζουν "θαλασσόλυκο") προσπάθησε να το οδηγήσει μόλις εκατό μέτρα απ΄ τις ακτές του νησιού Τζίλιο, τηρώντας την "παράδοση" που επέβαλε την επίδειξη του σκάφους στους νησιώτες, προς τέρψη φυσικά και των τουριστών...
Οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι απ΄ τη στιγμή που ένα απ΄ αυτά τα γιγάντια σκάφη προσκρούσει σε εμπόδιο ή ανατραπεί, γρήγορα μπορεί να μετατραπεί σε παγίδα θανάτου για τους επιβάτες του. Ο πραγματικός κίνδυνος έγκειται στο ίδιο το μέγεθος του σκάφους, λόγω του οποίου είναι πολύ δύσκολη η επιχείρηση ρίψης των σωσίβιων λέμβων στη θάλασσα. Όσο μεγαλύτερο είναι ένα πλοίο, τόσο περισσότεροι άνθρωποι συνωστίζονται στους διαδρόμους προς τις εξόδους κινδύνου, τόσο μεγαλύτερη γίνεται η σύγχυση από το “συνονθύλευμα” των γλωσσών και τόσο πιο δύσκολο είναι για τους αξιωματικούς να ελέγξουν την κατάσταση. Τα πιο μεγάλα κρουαζιερόπλοια μπορούν ήδη να μεταφέρουν περισσότερους από 8.000 ανθρώπους και σύντομα η μεταφορική ικανότητά τους θα φτάσει τους 10.000, παρά το ότι ειδικοί της ναυσιπλοΐας συνεχίζουν να προειδοποιούν για τους κινδύνους που εγκυμονούν αυτές οι πλωτές πολιτείες...
Κυριακίδης Ν.-ΑΥΓΗ (29/1/2012)
========================================================

Κεραμιδόγατος 
ο μαντουμανταδόρος-(Β.Π)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου